برای درک منطق صورت های مالی،از چند مثال ساده استفاده می کنیم. فرض کنید که شرکتی تاسیس نموده ایم. رخدادهای مالی مختلفی برای شرکت به وجود می آید. قصد داریم گزارش هایی تهیه کنیم که اطلاعات مالی مهم در مورد وضعیت و عملکرد این شرکت ارائه دهد .

 

مثال: اطلاعات زیر در مورد شرکت "الف" موجود است. این اطلاعات را به صورت یک گزارش مالی قابل استفاده برای مدیران ارائه دهید.

مرحله اول - سرمایه گذاری سهامداران شرکت به مبلغ 1,000,000 ریال جهت تاسیس یک شرکت و واریز این مبلغ به حساب جاری در یک بانک

مرحله دوم - خرید 200,000 ریال اثاثیه به صورت نقد

مرحله سوم - خرید 2,000,000 ریال کالا (500,000 ریال نقد و 1,500,000 ریال نسیه)

 

در مرحله اول هنگامی که سهامداران با مبلغ 1,000,000 ریال یک شرکت تاسیس کردند میتوانیم اطلاعات را به صورت زیر نشان دهیم:

سرمایه(آورده سهامداران)...............................1,000,000

بانک(موجودی حساب بانکی)................................1,000,000

 

در مرحله  دوم 200,000 ریال اثاثیه خریداری میشود. از آنجا که خرید به صورت نقدی بوده، این مبلغ از موجودی بانک کسر می گردد. دقت کنید که مبلغ سرمایه بدون تغییر می ماند چون سرمایه نشان دهنده میزان آورده سهامداران است که با فعالیت های جاری همچون خرید و فروش کالا و اثاثیه تغییر نمی یابد.

سرمایه(آورده سهامدارن)................................1,000,000

بانک(موجودی حساب بانکی)................................800,000

اثاثیه ............................................................200,000

 

در مرحله سوم این شرکت به خرید 2,000,000 ریال کالا اقدام می نماید و تنها 50 ریال آن را به صورت نقد می پردازد. این 50 ریال از حساب بانکی کسر می شود و 150 ریال خرید نسیه نیز به صورت بدهی ثبت میشود.

سرمایه(آورده سهامداران).....................................100

بدهی.............................................................150

بانک(موجودی حساب بانکی).......................................30

اثاثیه....................................................................20

کالا......................................................................200

 

گزارش فوق وضعیت شرکت را به صورت جامع و خلاصه نشان میدهد. این گزارش به ما نشان میدهد. که با شرکتی مواجه که با سرمایه100 ریال تاسیس شده، 30 ریال وجه نقد، 20 ریال اثاثیه و 200 ریال کالا دارد. علاوه بر اینها 150 ریال بدهکار است.

 

این گزارش را در یک فرمت جدید ثبت میکنیم:

ترازنامه شرکت الف

 

منابع

محل تامین منابع

بانک(موجودی حساب بانکی) : 20

اثاثیه :30

کالا :200

بدهی : 150

مجموع بدهی : 150

سرمایه : 100

مجموع سرمایه :100

مجموع دارایی :250

مجموع بدهی و سرمایه : 250

 

در این فرمت جدید تمامی منابع که در اختیار داریم را در سمت راست و محل تأمین آن ها در سمت چپ جدول نوشته می شود. همان طور که در جدول مشخص است، مجموع اعداد سمت راست و چپ دقیقاً برابر است . همان طور که گفته شد تمام منابع سمت راست و به این منابع دارایی ها گفته میشود. سمت چپ برای ما مشخص میکند این دارایی ها از چه محلی تأمین شده است.

مجموع دارایی ها = مجموع بدهی ها ( اعم از خرید نسیه و وام ) + سرمایه ( آورده سهامداران )

به این معادله، معادله اساسی حسابداری گفته میشود. همان طور که دیدیم مجموع اعداد سمت راست و چپ گزارش فوق همیشه برابر هستند. به همین دلیل این گزارش را ترازنامه یا Balance Sheet گفته میشود. ترازنامه یکی از صورت های مالی شرکت ها است که وضعیت مالی یک شرکت در انتهای یک دوره مالی که اغلب یک ساله است را نشان میدهد.

تا اینجا با نحوه نوشتن ترازنامه به صورت ساده آشنا شدیم. اما آیا این گزارش، تمام اطلاعات مهم را در اختیار مخاطب قرار میدهد؟ جواب منفی است. به عنوان مثال در این گزارش درآمد شرکت را مشخص نمیکند. برای حل این مشکل چه کار باید بکنیم؟ اگر درآمد را به یکی از طرفین ترازنامه اضافه نماییم، ترازنامه به هم خورده و مجموع اعداد سمت راست و چپ برابر نخواهد بود .همچنین ترازنامه یکی از صورت های مالی است که وضعیت مالی شرکت را مشخص میکند به این معنا که شرکت چه دارد و آن ها را از چه محلی تامین کرده است، اما درآمد ماهیتی متفاوت دارد. پس به یک صورت مالی جدید نیاز داریم که عملکرد شرکت را نشان دهد، این صورت مالی جدید را صورت سود و زیان یا Income Statement می نامیم.

درآمد .....................................................550

هزینه .....................................................400

سود .......................................................150

دقت کنید که درآمد شرکت معادل 550 تومان در نظر گرفته شده در حالی که 300 تومان آن به صورت نقد دریافت شده است و مابقی به صورت تعهدی دریافت شده است. به این نحو ثبت درآمد حسابداری تعهدی یا Accrual Basis  می گویند. بنگاه های انتفاعی صورت های مالی خود را بر مبنای حسابداری تعهدی تهیه می نمایند.

برای یکسان سازی گزارش های مالی نیاز داریم از عناوین استاندارد استفاده نماییم. جدول زیر چینش اجزای استاندارد در ترازنامه ها را نشان میدهد.

ترازنامه شرکت x

دارایی :

دارایی های جاری:

موجودی نقدی

سرمایه گذاری کوتاه مدت

دریافتی های تجاری

دریافتی های غیر تجاری

موجودی مواد و کالا

پیش پرداخت ها و سفارشات

دارایی ها نگهداری شده برای فروش

جمع دارایی های جاری

دارایی ها غیر تجاری:

دریافتی های بلند مدت

سرمایه گذاری های بلند مدت

سرمایه گذاری در املاک

دارایی ها  نامشهود

دارایی های ثابت مشهود

سایر دارایی ها

جمع دارایی های غیر جاری

بدهی های جاری:

پرداختی های تجاری و غیر تجاری

مالیات پرداختی

سود سهام پرداختی

تسهیلات مالی

ذخایر

پیش دریافت ها

بدهی های مرتبط با دارایی های نگهداری شده برای فروش

جمع بدهی جاری

بدهی های غیر جاری:

پرداختی های بلند مدت

تسهیلات مالی بلند مدت

ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان

جمع بدهی های غیر مالی

جمع بدهی ها

حقوق صاحبان سهام :

سرمایه

افزایش سرمایه در جریان

صرف سهام

صرف سهام خزانه

اندوخته قانونی

سایر اندوخته ها

مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

سود انباشته

سهام خزانه

جمع حقوق صاحبان سهام

جمع دارایی

جمع بدهی و حقوق صاحبان سهام