راهکار مناسب برای تشخیص جهش ضمیر:   

 

👈 گام اول: ابتدا ضمایر پیوسته ( م ، ت، ش ، تان ، شان ) رابه ضمایر جدا ( من ، تو ، او، و ...) تبدیل میکنیم.

👈 گام دوم:  دقت کنیم ببینیم ضمیر به فعل وصل شده است یا به غیر فعل.اگر ضمیر به فعل وصل شده بود بعد از ضمیر حرف {را} اضافه میکنیم . واگر ضمیر به غیر فعل وصل شده بود قبل از ضمیر « ـ » اضافه میکنیم اگر غیر منطقی بود صد در صد ضمیر در جای اصلی خودش به کار نرفته و جهش ضمیر داریم .

 

👈 به  این مصراع دقت کنید :  « ای که دستت می رسد کاری بکن »  

 

گام اول : در ابتدا ضمیر {ت } را به {تو } تبدیل میکنیم .    گام دوم:  چون (دست )غیر فعل است بعد از ان ( ـ )

می اوریم . ( ای که دستِ تو می رسد ) کاملا منطقی است پس جهش ضمیر نداریم.  

 

👈مثال : گفتم ببینمش مگرم درد اشتیاق .

ببینمش====> ببینم او را===>کاملا منطقی پس جهش ضمیر نداریم.    

 

مگرم ===> مگر چون غیر فعل است بعد از ان « ـ » می اوریم . مگرـ من ===> پس چون منطقی نیست جهش ضمیر داریم .( مگر درد اشتیاق من ) 

 

👈(تو لای مردان این پاک بوم       برانگیختم خاطر از شام و روم ) 

بر انگیخت من را خطر از شام و روم ====> منطقی نیست . پس جهش ضمیر داریم.

« بر انگیخت خاطر من را از شام و روم »  

 

👈(بضاعت نیاوردم الا امید           خدایا ز عفوم مکن نا امید ) 

خدایا ز عفوـ من مکن نا امید ===> منطقی نیست پس جهش ضمیر داریم   « خدایا من را از عفو ناامید نکن »